Indhold og opbygning

Alle workshops har et tema, som virker som ramme, giver retning og inspiration. Vi undersøger fx:

koncentration/fordybelse
forandring
balance
kontakt
impulser
krop og sanser
flow
håndtering af fastlåsthed (fx skriveblokade)
grounding
timing/rytme/puls
grundfølelser
åndedræt
arketyper

De kropslige øvelser er udgangspunkt for undersøgelserne af temaet og den kreative proces.

De kunstneriske sprog, vi benytter til at formidle det erfarede, kan være skrivning, musik/lyd, tegning, drama/kropsskulpturer, formning af ler og bevægelse.

Varighed: 2,5 time

UNDERVISNINGENS STRUKTUR:

1: Præsentation af dagens tema
(fx forandring).

2: Opvarmning
Opvarmning med fysiske lege og bevægelse, der indstiller krop og sind på at eksperimentere og fange og følge impulser.
Deløvelserne er psykomotoriske grundøvelser, der forbereder og klæder deltagerne på til hovedøvelsen.

3: Hovedøvelsen
Hovedøvelsen er en kunstnerisk proces, der tager udgangspunkt i kroppen.
Det kropslige arbejde relateres til temaet, og erfaringerne formidles kunstnerisk til et lille værk.

4: Opsamling
Deltagerne får mulighed for at vise deres værker og deler oplevelser, evaluerer metoden, og dermed bevidstgøres kendte mønstre og nye erfaringer med at skabe.

Eksempel på en hovedøvelse med forandring som tema

I det følgende bruges udtryksformen at tegne, men skrivning er også meget oplagt til denne øvelse.
  • 1
    Registrer, hvad du mærker og sanser i den ene arm.
    Tegn din arm som du mærker den, Måske mærkes den stor eller lille? Erfares den som tung, kold, varm, mørk eller lys?
  • 2
    Ryst armen.
    Tegn nu, hvad du mærker og sanser i din arm. Er der farver, prikken, summen? Eller oplever du kulde eller varme?
  • 3
    Betragt tegningerne ud fra temaet forandring. Hvad dukker op af associationer, emotioner, erindringer, billeder, tanker, ord eller sætninger?
    Tegn et tredje billede, der udtrykker det hele eller det væsentligste.
  • 4
    Find en makker og vis hinanden det producerede materiale. Tal sammen om oplevelserne i processen. Hvordan virkede metoden til at belyse et tema og skabe et værk?
    Hovedpunkterne fra denne samtale deles med hele gruppen til sidst i den fælles opsamling.

Øvelsens formål


Deltagerne får mulighed for at træne sanseapparatet og at oversætte sansninger til udtryksformerne at tegne eller at skrive.
De får erfaringer med at idégenerere og frembringe materiale via kroppen, og de får mulighed for at producere billeder/tekster, som udvider deres forståelse af temaet forandring.

Ved at tale om metoden, processen og oplevelserne med øvelsen får deltagerne bevidsthed om, hvordan forskellige arbejdsformer virker for dem, og hvordan de kan bruges i egne arbejdsprocesser fremover.